16.01.2014

Mis annavad meile tegevused muusikatunnis/HINDAMINE

Muusika ainekavast......

MUSITSEERIMINE

Põhikoolis tutvustatakse õpilastele erinevaid musitseerimise võimalusi ning rakendatakse loovtegevusi. Musitseerimine arendab õpilase isikupära, annab oskusi ja teadmisi üksi ja koos musitseerimiseks ning loominguliseks eneseväljenduseks. Rühmas ja üksi õppides arendatakse suhtlemis- ja koostööoskust, ühtekuuluvustunnet, sallivust ja emotsionaalset kompetentsust ning juhitakse õpilase enesehinnangut ja motivatsiooni. Pööratakse tähelepanu esinemisjulguse ja oskuse arendamisele ning esinemisvõimaluste loomisele, toetades õpilaste loomingulist eneseväljendust. Samuti kaasatakse õpilasi kooli kontserdielu kavandamisel ja korraldamisel.





LAULMINE

 Eesti muusikatraditsioonist lähtudes on laulmine muusikaõpetuses endiselt kesksel kohal. Ühislaulmisega muusikatunnis ning õpilaste osalemisega koolikooride tegevuses pannakse alus laulupidude traditsiooni säilimisele ja edasikandumisele. Lisaks loomingulisele eneseväljendusele annab koorilaul suurepärase võimaluse arendada sotsiaalseid oskusi ja kujundada õpilaste väärtushinnanguid.






PILLIMÄNG

Pillimäng annab võimaluse muuta muusikalist tegevust mitmekesisemaks. Uuendatud ainekavas on avardatud pillimängu omandamise võimalusi. I kooliastmes tutvuvad õpilased plokkflöödi või 6-keelse väikekandle lihtsate mänguvõtetega. III kooliastmes tutvustatakse akustilise kitarri akordmänguvõtteid õpilastele jõukohasel tasemel. Pillimängu rakendatakse valdavalt laulude kaasmänguna. Pillimängu arendamiseks on vajalik materiaalne alus ehk piisav hulk mitmesuguseid pille. Seda toetab füüsilise õpikeskkonna lisamine riiklikku dokumenti -ainekavasse.





MUUSIKA KUULAMINE

Muusika kuulamisel on uuendatud ainekavas rõhutatud kuulamisoskuse kujundamist, samuti arutlemise ning arvamuse avaldamise ja põhjendamise oskuse arendamist.








MUUSIKALINE LIIKUMINE


Õpilane tunnetab ning väljendab muusika sisu, meeleolu ja ülesehitust liikumise kaudu, tantsib eesti laulu- ja ringmänge.












HINDAMINE MUUSIKATUNNIS

Teadmised – muusikaline kirjaoskus, oskussõnavara, muusika kuulamine ja muusikalugu (analüüs);


Õpilane


  • kuulab ja eristab muusikapalades muusika väljendusvahendeid (meloodiat, rütmi, tempot, dünaamikat, tämbrit) ning muusikateose ülesehitust;
  • väljendab oma arvamust kuuldud muusika kohta, põhjendab ja analüüsib seda suuliselt ja kirjalikult, kasutades muusika oskussõnavara;
  • kuulab teiste maade rahvamuusikat, leiab nende iseloomulikke jooni, võrdleb neid eesti rahvamuusikaga, toob esile sarnasusi ja erinevusi. 
Teadmised

Hinne

Kirjeldus

5
Õpilane väljendab oma arvamust kuulatavast muusikast selgesõnaliselt (nt kirjeldab 5 erinevat muusika väljendusvahendit), analüüsib ja selgitab seda väga põhjalikult, kasutades muusika oskussõnavara.
4
Õpilane väljendab oma arvamust kuulatava kohta mõningal määral (nt kirjeldab 3–4 erinevat muusika väljendusvahendit), analüüsib ja põhjendab seda, kasutades küllaldast muusika oskussõnavara.
3
Õpilane väljendab oma arvamust kuulatava kohta vähesel määral (nt kirjeldab 1–2 erinevat muusika väljendusvahendit), analüüsib ja põhjendab seda, kasutades vähest muusika oskussõnavara.
2
Õpilane väljendab oma arvamust kuulatava kohta ebapiisavalt, analüüsib ja põhjendab seda, kasutades vaid üksikuid muusika oskussõnu.
1
Õpilane ei ole täitnud ühtegi ülal kirjeldatud õpitulemustest.





Praktilised oskused– laulmine, pillimäng, omalooming, muusikaline liikumine;



Õpilane


  • laulab ühe- või mitmehäälses rühmas, olenevalt hääle omapärast;
  • laulab oma häält arvestades loomuliku kehahoiu ja hingamise, selge diktsiooni ja puhta intonatsiooniga ning väljendusrikkalt, arvestab esitatava muusikapala stiili; järgib häälehoidu häälemurdeperioodil;
  • oskab laulda eesti rahvalaule (sh regilaulu) ning teab peast oma kooliastme ühislaule;
  • kasutab noodist lauldes relatiivseid helikõrgusi (astmeid);
  • kasutab kaasmängudes ja/või ostinato’des keha-, rütmi- ja plaatpille, plokkflööti või 6-keelset väikekannelt;
  • rakendab musitseerides kitarri lihtsamaid akordmänguvõtteid ning lähtub pillimängus absoluutsetest helikõrgustest (tähtnimedest);
  • kasutab muusikat esitades muusikalisi teadmisi ja oskusi.
Praktilised oskused: laulmine ja pillimäng*

Hinne

Kirjeldus

5
Õpilane kasutab muusikalisi teadmisi ja oskusi musitseerimisel võimetekohaselt, väga heal tasemel, veatult.
4
Õpilane kasutab muusikalisi teadmisi ja oskusi musitseerimisel võimetekohaselt, heal tasemel, esineb väiksemaid eksimusi (nt meloodias, rütmikas või dünaamikas, stiilis vm).
3
Õpilane kasutab muusikalisi teadmisi ja oskusi musitseerimisel võimetekohaselt, rahuldaval tasemel, esineb puudusi ja vigu (nt meloodias, rütmikas või dünaamikas, stiilis vm).
2
Õpilane kasutab muusikalisi teadmisi ja oskusi musitseerimisel mitterahuldaval tasemel, esineb olulisi puudusi ja vigu.
1
Õpilane ei ole täitnud ühtegi ülal kirjeldatud õpitulemustest.




Praktilised oskused: loominguliste ideede väljendus.


Õpilane


  • rakendab üksi ja rühmas musitseerides teadmisi muusikast ning väljendab erinevates muusikalistes tegevustes oma loomingulisi ideid;
  • kasutab muusikalistes tegevustes infotehnoloogia vahendeid.


Praktilised oskused: loominguliste ideede väljendus*
Hinne
Kirjeldus
5
Õpilane väljendab oma loomingulisi ideid sobivate muusikaliste väljendusvahenditega, võimetekohaselt, selgelt, kindlalt ja arusaadavalt.
4
Õpilane väljendab oma loomingulisi ideid võimetekohaselt, arusaadavalt, esineb väiksemaid eksimusi.
3
Õpilane väljendab oma loomingulisi ideid võimetekohaselt, mõningal määral, esineb puudusi ja vigu.
2
Õpilane väljendab oma loomingulisi ideid ebapiisavalt, esineb olulisi puudusi ja vigu.
1
Õpilane ei ole täitnud ühtegi ülal kirjeldatud õpitulemustest.


* Soovitame ülal toodud skaalad täpsemalt lahti kirjutada, lähtudes konkreetsest ülesandest (laulu esitamine, pillimäng, liikumine, improviseerimine lauldes või pillil jm). Vt järgnevat näidet.


Õpilane saab hinde „5”, kui ta esitab vastamisel laulu peast, ilma vigadeta, oma hääle omapära arvestades, loomuliku kehahoiu ja hingamise, selge diktsiooni ja puhta intonatsiooniga ning väljendusrikkalt, arvestab esitatava muusikapala stiili.


NB! Muusikaliselt vähem võimeka õpilase puhul ei saa nõuda puhast intonatsiooni. Selle tegevuse hindamisel soovitame hinnata ka osalusaktiivsust.



Praktilised oskused: laulmine.


Õpilane


  • laulab oma hääle omapära arvestades loomuliku kehahoiu ja hingamise, selge diktsiooni ja puhta intonatsiooniga ning väljendusrikkalt, arvestab esitatava muusikapala stiili; järgib häälehoidu häälemurdeperioodil;
  • oskab laulda eesti rahvalaule (sh regilaulu) ning teab peast oma kooliastme ühislaule;
  • kasutab muusikat esitades muusikalisi teadmisi ja oskusi.


Praktilised oskused: laulmine
Hinne
Märksõnad
Kirjeldus
Muusikaliselt võimekas õpilane
Muusikaliselt vähem võimekas õpilane
5
Suurepärane
Õpilane laulab ladusalt, kergelt, ilma ühegi veata, loomuliku kehahoiu ja hingamise, selge diktsiooni ja puhta intonatsiooniga ning väljendusrikkalt, arvestab esitatava muusikapala stiili. Esitus on veenev ja enesekindel.
Õpilane laulab ladusalt, kergelt, ilma ühegi veata, loomuliku kehahoiu ja hingamisega, selge diktsiooniga ja väljendusrikkalt. Esitus on veenev ja enesekindel.
4
Korrektne
Õpilane laulab hästi, üksikute vigadega, selge diktsiooni ja puhta intonatsiooniga. Esitus on üldiselt väljendusrikas ja kindel.
Õpilane laulab hästi, üksikute vigadega, selge diktsiooniga. Esitus on üldiselt väljendusrikas ja kindel.
3
Piisav
Õpilane laulab selge diktsiooniga, kuid on raskusi ühtlase ja täpse laulmisega. Esitus on ebakindel, esineb mõttepause ja eksimusi.
2
Veel harjutamist vajav
Õpilane laulab mitterahuldavalt ja vead on selgelt kuulda. Esinemine ei edasta laulu sõnumit.
1
Väga kehv
Õpilane ei tule laulu esitamisega toime.






Eneseanalüüsioskus – oskus analüüsida nii enda kui ka kaasõpilaste osalemist ja saavutusi muusikalistes tegevustes;



Õpilane


  • oskab kuulata iseennast ja kaaslasi ning hindab enda ja teiste panust koos musitseerimisel.

Eneseanalüüsioskus

Hinne

Kirjeldus
5
Õpilane analüüsib objektiivselt ja põhjalikult enda (või kaasõpilaste) töö kvaliteeti ning püstitab uusi eesmärke, kirjeldades, mida ja kuidas edaspidi arendada.
4
Õpilane analüüsib enda (või kaasõpilaste) töö kvaliteeti ja toob välja üksikud eesmärgid, kirjeldades, mida ja kuidas edaspidi arendada.
3
Õpilane analüüsib vähesel määral ja/või õpetaja toetusel enda (või kaasõpilaste) töö kvaliteeti.
2
Õpilase analüüs enda (või kaasõpilaste) töö kvaliteedi üle on mitterahuldav.
1
Õpilane ei analüüsi enda (või kaasõpilaste) töö kvaliteeti.



Osalusaktiivsus – tunnist osavõtt, aktiivne osalemine muusikalistes tegevustes nii koolis kui ka väljaspool kooli (osalemine koorilaulus, õppekäikudel; kontsertide ja muusikaetenduste külastamine).



Õpilane


  • suhtub kohusetundlikult endale võetud ülesannetesse;
  • osaleb meeleldi muusikalistes tegevustes ning kohalikus kultuurielus; aktsepteerib muusika erinevaid avaldumisvorme;
  • laulab koolikooris õpetaja soovitusel ja/või musitseerib erinevates vokaal-instrumentaalkoosseisudes.

Osalusaktiivsus

Hinne

Kirjeldus
5
Õpilane suhtub endale võetud ülesannetesse väga kohusetundlikult.
Õpilase huvi, initsiatiiv, panus ja/või soov osaleda erinevates muusikalistes (sh tunnivälistes) tegevustes on väga suur.
4
Õpilane suhtub endale võetud ülesannetesse kohusetundlikult.
Õpilase huvi ja/või soov osaleda erinevastes muusikalistes (sh tunnivälistes) tegevustes on piisavalt suur.
3
Õpilane suhtub endale võetud ülesannetesse osalise kohusetundlikkusega.
Õpilane näitab üles mõningast huvi ja/või soovi osaleda muusikalistes (sh tunnivälistes) tegevustes.
2
Õpilane suhtub endale võetud ülesannetesse ebapiisava kohusetundlikkusega.
Õpilane näitab üles väga vähest huvi ja/või soovi osaleda muusikalistes tegevustes.
1
Õpilane ei ole täitnud ühtegi ülal kirjeldatud õpitulemustest.






Комментариев нет:

Отправить комментарий