Три любимые книги, помогающие в работе.
30
лет работы в школе учителем музыки дают
понимание того, что без искусства общения
никак не обойтись. Общаться приходится
на протяжение всего времени с коллегами,
учениками, родителями.
У процесса общения в
педагогической среде очень много задач.
Назову по моему мнению наиболее важные:
- взаимообмен информацией
между коллегами , учителем и учениками,
родителями;
- налаживание взаимопонимания,
умея смотреть на себя глазами партнёра
по общению;
- взаимодействие и организация,
посредством общения , совместной
деятельности;
- налаживание добрососедских
отношений и взаимопонимания с
коллегами,учениками, родителями.
Такие
сложные задачи невозможно решить без
определённых навыков, закреплённых на
опыте. Кроме того, что бы передать
информацию, необходимо добиться её
адекватного понимания. Форма и содержание
общения должны существенно зависеть
от возраста, взглядов на мир, личностных
особенностей как учителя, так и ученика,
родителя. Вывод: необходимо знать
возрастную психологию. В задачу учителя
в общении с учениками входит, прежде
всего, передать учебное сообщение,
учитывая, что оно трансформируется,
изменяется под влиянием индивидуальных
особенностей ученика, отношения его к
предмету, ситуации общения, к учителю.
Из за разных взглядов на ситуацию
родителем и учителем могут возникнуть
всевозможные затруднения в общении.
Где взять ответы на многочисленные
вопросы? Для этого и существует «Психология
общения», без которой, как показывает
опыт, в работе с людьми не обойтись. На
помощь приходит специальная литература.
Из всего разнообразия выберу три книги,
которые на протяжение моей педагогической
деятельности в то или иное время помогали
мне в работе.
Дейл Карнеги «Как завоёвывать
друзей и оказывать влияние на людей»
издание «Прогресс» 1989
года
У
этой книги в моей жизни своя история.
Выходя замуж и переезжая из Новгорода
в Эстонию, моя мама (музыкальный педагог
с 50-летним стажем) сказала так: « Доченька,
люди в твоей жизни будут встречаться
разные, может быть их мнения и взгляды
на жизнь будут существенно отличаться.
Несмотря на это тебе всё равно придётся
с ними взаимодействовать, влиять на
ребят на уроках, общаться с коллегами,
завоёвывать друзей, налаживать контакты,
учить язык другой страны, понять её
культуру и знать историю. Ты теперь
будешь далеко от меня и я не смогу помочь
тебе советом сразу в тот момент, когда
тебе это будет нужно. Обязательно прочти
эту книгу, она поможет тебе в трудную
минуту».
Несмотря
на то, что отношение к этой книге, как и
к самому Дейлу Карнеги полярное, по
прочтению, я для себя создала несколько
правил , которыми пользуюсь всю жизнь:
Как расположить
людей к себе:
- если будешь проявлять к
людям искренний интерес, они ответят
тебе взаимностью;
- чаще улыбаться, это располагает
людей и убирает напряжение в общении;
- в беседе, по возможности,
использовать имя собеседника, это
налаживает и закрепляет личный контакт;
- отвечать на вопросы только
если тебя спрашивают, быть хорошим
слушателем, поощряя собеседника на
разговоре о себе самом;
- как и взрослому человеку,
так и ребёнку важно осознание собственной
значимости;
- при неформальном общении
говорить на темы, которые интересуют
собеседника, в деловой беседе четко
держать линию обсуждения;
Как донести
свою точку зрения:
- по возможности уклониться
от спора, нет спора-нет конфликта
- уважать мнение других;
- чистосердечно признаться,
если я не права;
- показывать доброжелательное
отношение сразу в начале разговора;
- собеседник должен говорить
больше чем я;
- лучшее сотрудничество, если
собеседник почувствует, что идея или
вывод принадлежит ему;
- мотивировать собеседника
на хорошие , благородные действия.
Как поправить человека, не
обидев его:
- начать указание ошибки с
достоинств человека;
- только в косвенной форме
обращать внимание на неправильные
действия, поступки;
- исключить приказной тон;
- отмечать успех человека
искренне и щедро;
- если у меня есть поручение
к человеку, то его должно быть приятно
выполнять.
Лейл Лаундес «Как говорить
с кем угодно и о чём угодно» Издательство
«Добрая книга», 2008 год
Между
книгой Лейла Лаундес и книгой Дейла
Карнеги и можно провести параллель.
Сама автор заявляет о том, что основана
она на советах знаменитого предшественника.
Будучи экспертом в области психологии
общения, коммуникаций и психологии
межличностных отношений, автор бестселлера
госпожа Лаундес адаптировала советы
Д.Карнеги к современной жизни. В этой
книге есть практические советы без
каких нибудь додумываний и обширных
смыслов вроде «Мыслите позитивно!»
Приведу в пример из всей книги несколько
наиболее интересных тезисов:
- для вызывания доверия, в
разговоре с человеком используйте
длительный визуальный контакт;
- испытывая волнение, следует
контролировать свои движения, так как
невербальными признаками можно выдать
своё состояние;
- перед встречей, разговором
или выступлением стоит мысленно
смоделировать позитивное окончание
события;
- представляя нового ученика
классу стоит добавить его увлечения
или хобби, это даст ребятам найти точки
соприкосновения и облегчит знакомство;
- в рабочем, деловом общении
стоит подстроиться под темп собеседника;
- для поддержания разговора
лучше не давать односложных ответов,
давая возможность собеседнику продолжить
диалог и напротив, действовать
противоположно, если есть необходимость
закончить беседу;
- при беседе с родителями,
коллегами и учениками необходимо
осведомиться об их роде деятельности,так
лучше сможешь понять человека и при
необходимости поддержать беседу;
- использовать уточняющие
вопросы, например последнее слово из
предложения собеседника повторенное
с вопросительной интонацией.
Юлия Гиппенрейтер. «Общаться
с ребёнком. Как?» Издательство:
АСТ,
Астрель, Харвест
6 издание 2008 года.
Психологическое
спокойствие детей в школе, это защищённость.
От ребёнка, который чувствует себя в
коллективе и на уроке защищённым, не
будет непонятного поведения и неожиданных
поступков. Конечно, книга профессора
кафедры общей психологии факультета
психологии МГУ человека, расчитана на
родителей и их детей, но советы автора
в этой области области вполне применимы
на практике в общеобразовательной
школе.
В этой книге можно найти
ответы на «вечные» вопросы:
-Как построить нормальные
отношения с ребёнком?
-Как заставить ребёнка
слушаться?
-Можно ли поправить отношения.
Если они совсем зашли в тупик?
Главный вывод, который можно
сделать после прочтения:
- «Проблемные», «трудные»,
«непослушные» и «невозможные» дети,
так же, как и дети с «комплексами»,
«забитые» или «несчастные»- всегда
результат неправильно сложившихся
отношений в семье
Большенству из нас приходится
ежедневно взаимодействовать с людьми.
Чтобы наслаждаться жизнью. Нужно сделать
это взаимодействие эффективным и
гармоничным. Психологии общения можно
учиться на протяжении всей жизни. Нет
пределу совершенства.
Елена Кувшинова 2019
Kolm raamatud, mis aitavad mind minu töös.
Kolmkümneaastane muusikaõpetaja töökogemus
annab arusaamise, et suhtlemisoskus on
äärmiselt tähtis. Terve selle aja jooksul pidin suhtlema
kolleegidega, õpilastega ja vanematega.
Pedagoogilises keskkonnas on suhtlemisprotsess multifunktsionaalne.
Nimetan minu meelest kõige tähtsamaid selle funktsioonid:
* Infovahetus
kolleegide vahel. Infovahetus õpetaja ja õpilaste ning vanemate
vahel;
* Vastastikuse mõistmise loomine. Väga oluline on vaadata ennast
teise inimese pilgu läbi;
* Suhtlemine ja organisatsioon, ühistegevus
kommunikatsiooni kaudu;
* Heanaaberlike suhete loomine ja vastastikune
mõistmine kolleegide, õpilaste ja vanemate vahel.
Neid raskeid ülesandeid saab lahendada siis, kui inimesel on
piisavalt teadmisi ja kogemusi. Informatsiooni edastamiseks on
vajalik ka selle piisav mõistmine. Suhtlemise vorm ja sisu on
tihedalt seotud isiku vanusega, maailmavaadetega,
õpetaja/õpilase/vanema isiklike omadustega.
Siinkohal võin teha järelduse, et hea suhtleja peab tundma
vanuse- ehk arengupsühholoogiat. Õpilastega
suheldes peab õpetaja kõigepealt edastama õppesõnumi. Õppesõnum
muutub vastavalt õpilase individuaalsetele omadustele. Peame
arvestama, kuidas laps suhtub õppeainesse ja millised suhted on
temal õpetajaga. Erinevate seisukohtade tõttu võib vanema ja
õpetaja vahel tekkida suhtlemisraskusi. Kust leida vastuseid
arvukatele küsimustele? Selleks on olemas suhtlemispsühholoogia.
Kogemus näitab, et selleta ei saa inimestega produktiivset ja edukat
koostööd teha. Vajadusel peame lugema erialakirjandust,
mis aitab meid erinevate inimtüüpidega suhelda.
Olen lugenud palju suhtlemispsühholoogiaga seotud raamatuid.
Allpool kirjutan kolmest raamatust, mis aitasid mind minu töös.
Dale Carnegie „Kuidas võita sõpru ja mõjustada inimesi“,
Kirjandus:
„Progress” 1989 a.
See raamat mängis minu elus suurt rolli. Abiellumise ja Novgorodist
Pärnusse kolimise ajal ütles ema mulle (50-aastase kogemusega
muusikaõpetaja, elab Venemaal): „Tütrekene, sa kohtud oma elus
väga erinevate inimestega ja võib juhtuda nii, et nende arvamused
ja maailmavaated erinevad sinu omast. Sellest hoolimata pead nendega
läbi saama ja suhtlema, õpetama klassiruumides lapsi, suhtlema
kolleegidega. Sa pead õppima selgeks teise riigi keelt, mõistma
kultuuri ning tundma ajalugu. Sa hakkad nüüd
elama minust kaugemal ja ma ei saa sind aidata, kui sa vajaksid nõu.
Loe kindlasti see raamat läbi. See raamat aitab sind rasketel
aegadel!”.
Minu suhtumine sellesse raamatusse ning Dale Carnegiesse on polaarne,
kuid vaatamata sellele leidsin enda jaoks reegleid, mida kasutan kogu
oma elu:
Kuidas ennast kehtesteda teiste
inimeste juuresolekul:
* Näita siirast huvi inimeste vastu.
Inimesed kohtlevad sind samamoodi, nagu neid koheldakse;
* Naerata sagedamini. Naeratus aitab
inimestega suhtlemisel ning ei tekita pingeid;
* Võimaluse korral kasuta vestluse ajal vestluspartneri nime. See
loob ja tagab isikliku kontakti;
* Vasta küsimustele ainult siis, kui esitatakse küsimust. Ole hea
kuulaja. Vestluse ajal ära katkesta teist inimest. Kuula lõpuni;
* Nii lapsele kui ka täiskasvanule on oluline eneseväärikuse
teadvustamine;
* Mitteformaalses vestluses räägi teemadest, mis teda huvitavad.
Tõsises vestluses räägi konkreetsest teemadest.
Kuidas oma seisukohta edastada:
*Võimalusel tuleb vältida vaidlusi. Ei
ole vaidlusi – ei teki konflikte;
*Austa teiste arvamust;
*Tunnista üles, kui oled eksinud;
*Vestluse alguses näita sõbralikku suhtumist;
*Vestluspartner peaks rääkima rohkem kui sina;
*Parim koostöö tekib siis, kui vestluspartner tunneb, et idee ja
järeldus kuuluvad talle;
*Motiveeri vestluspartnerit heale tegevusele.
Kuidas isikut parandada ilma teda solvamata:
*Enne vigade väljatoomist räägi inimese
saavutustest/väärtustest?;
*Pööra tähelepanu inimese valele
tegevusele ja tegudele ainult kaudses vormis;
*Väldi käskivat kõneviisi;
*Tõsta esile inimese edukust siiralt ja
heldelt;
*Ülesanne inimese jaoks peaks olema
meeldivalt teostatav.
Leil Lowndes “Kuidas rääkida ükskõik kellega” Kirjandus:
„Dobraja kniga” 2008 a.
Leil Lowndes ja Dale Carnegie raamatute vahel on
leida sarnasusi. L. Lowndes väidab, et raamat põhineb kuulsa
eelkäia nõuandele. Suhtlemispsühholoogia-, kommunikatsiooni- ja
interpersonaalsete suhete ekspert ning pestselleri autor proua
Lawndes kohandas D. Carnegie näpunäiteid tänapäeva elu jaoks.
Selles raamatus võib leida mitmeid praktilisi näpunäiteid ilma
mõtteviiside ja laiemate tähendusteta, nagu näiteks „Mõtle
positiivselt“.
Järgmisena toon välja selle raamatu mõned huvitavamad
juhtlaused:
*Vestluses isikuga kasutage pikaajalist
silmkontakti. Tänu sellele inimene hakkab teid usaldama;
*Kontrollige oma käte- ja kehaliigutusi, kui tunnete ärevust.
Mitteverbaalsete märkide abil saab teie vestluspartner aru,
et olete ebakindel;
*Enne koosolekut, vestlust või esinemist pead oma mõttetes ette
kujutama, et „sündmus“ lõpeb positiivselt;
*Tutvustades uut õpilast klassile võid mainida tema hobidest ja
huvidest või lase temal endal seda teha. Tänu sellele
informatsioonile saavad lapsed omavahel kiiremini tuttavaks;
*Õpilaste või teiste õpetajatega suhtlemisel peate kohanema nende
suhtlustempoga. Näiteks, kui õpilane räägib aeglaselt ning tema
hääletoon on vaikne, peab ka õpetaja vastama sama tempoga ja
hääletooniga;
*Vestluse pidamisel ei tasu anda vestlust lõpetavat vastust, tuleb
kaasvestlejal anda võimalust vestlust jätkata, kui sina seda
lõpetata ei soovi;
*Vesteldes vanemate, kolleegide ja õpilastega on vaja tunda nende
tegevusalasid. Tänu sellele saate inimest paremini mõista ja
vajadusel vetlust jätkata.
Julia Gippenreiter „Suhelda lapsega. Kuidas?“ Kirjandus:
АСТ,
Астрель, Харвест
6 trükk, aasta 2008.
Laps on kaitstud koolis, kui tema psühholoogiline areng on
tasakaalus. Tavaliselt ei esine lapsel käitumuslike probleeme, kui
ta ise tunneb tunni ajal ning meeskonnatöös kaitstuna. Moskva
Riikliku Ülikooli psühholoogia teaduskonna üldpsühholoogia
osakonna professori raamat on mõeldud vanematele ning nende lastele.
Vaatamata sellele on autori soovitused
kohaldatavad ka praaktikas üldharuduskoolis.
Selles raamatus võb leida
vastused „igavestele” küsimustele:
-Kuidas luua normaalseid suhteid lapsega?
-Kuidas teha nii, et laps kuulaks?
-Kas suhet on võimalik parandada, kui nad on täielikult kaldunud?
Peamine järeldus, mida saab teha peale lugemist:
„Probleemsed“, „rasked“, „sõnakuulmatud“ ja „võimatud“
lapsed, nagu ka lapsed „kurnatud“
ja „õnnetud“ – on alati valesti arenenud peresuhete
tulemus.
Enamik meist peavad suhtlema inimestega igapäevaselt, et oma elu
nautida. Inimeste koostöö peab olema tõhus ja harmooniline.
Positiivne on see, et suhtlemispsühholoogiat saab õppida kogu elu
jooksul. Täiuslikkusele pole mingit piirangut.
tõlkija Natalja Leppik
Комментариев нет:
Отправить комментарий