Kuulamise
võlu ja valu
Казалось бы два таких близких по
значению слова “слушать” и “слышать”, но какие разные функции у этих слов.
Умеем ли мы слышать собеседника, когда его слушаем, умеем ли мы слушать, когда
слышим обращенную к нам речь.
Умение слушать собеседника является
одним из главных показателей культуры. Глядя на человека, который вас не слышит, вначале вы,
пожалуй, почувствуете разочарование, затем гнев. Когда нас не слушают — это
очень неприятно.
Всем очень нравится, когда их слушают
внимательно. Ведь это стимулирует одно из важнейших чувств, заставляющих
человека чувствовать себя счастливым- чувство собственной значимости. Активное
слушание- это своеобразный комплимент собеседнику.
Человек, который умеет
внимательно слушать собеседника, кроме того, что просто воспринимает то, что
ему говорят, обладает навыком формировать разговорный процесс.
Именно активное слушание
может быть причиной радости и разочарований, счастья и беды. С помощью
активного слушания появляется возможность узнать много нового и интересного,
или понять, каков внутренний мир собеседника.
Пока весь мир переходит на
виртуальное общение в соцсетях, педагогическая деятельность является сферой, в
которой живое человеческое общение не просто нужно, а оно необходимо. Одной из
составляющих профессионализма учителя является компетентность во взаимодействии
с учениками, коллегами, родителями. Именно в общении происходит развитие
обучающихся. Результат обучения напрямую зависит от того, как построен процесс
общения. Также всегда необходимо
помнить, что именно живое общение помогает ребенку развить в себе навыки
хорошего слушателя, учит языку тела, жестов, помогает различать настроения
собеседника, интонацию, тембр голоса, а это важнейшие навыки, которые
необходимы ребенку во взрослой жизни.
Один и тот же разговор
может быть воспринят абсолютно по разному. Если он происходит в правильном
месте и в подходящее время, есть гарантия, что мы получим информацию в том же
виде, в каком передавал нам её собеседник.
Именно от этого зависит провал и успех беседы.
Так же при разговоре важно
что мы хотим донести слушателю и с какой целью. Очень важно что останется в
голове у твоего собеседника. И что собеседник захочет сделать после вашего
разговора.
Необходимо понимать что твой собеседник будет чувствовать. И
выбирать подход к аудитории.
В зависимости от типа
собеседника мы испытываем при общении те или иные чувства. Подмечено, что при
разговоре с одним человеком мы заряжаемся энергией, испытываем радость,
настроение улучшается. Напротив, бывает категория людей рядом с которыми мы испытываем внутреннее
смятение, откуда ни возьмись появляется чувство вины, самооценка падает. Всё
это чудо общения.
Kuulamise võlu ja valu Jelena Kuvšinova, mai 2019
Mõnikord
tundub, et “kuulama” ja “kuulma” on nii sarnased sõnad, kuid tegelikult on
nendel sõnadel erinevad tähendused. Kas oskame kuulata vestluspartnerit, kui
kuuleme teda? Kas me paneme tähele, kui kuuleme, et teine inimene räägib meiega?
Oskus
kuulata vestluspartnerit on üks kultuuri olulisemaid näitajaid. Te tunnete viha
ja seejärel pettumust, kui saate aru, et teine inimene ei kuula teid? See on
väga ebameeldiv, kui meid ei kuulata.
Kõikidele
väga meeldib, kui neid kuulatakse tähelepanelikult. See stimuleerib ühte kõige
olulisemat tunnet ja teeb inimese õnnelikuks. Inimene tunneb ennast tähtsana.
Aktiivne kuulamine on omapärane
kompliment kaasvestlejale.
Isik,
kes oskab kuulata vestluspartnerit tähelepanelikult, oskab ka tajuda, mida
talle räägitakse. Väga oluline on ka see, et sama inimene suudab
vestlusprotsessi kujundada.
Aktiivne
kuulamine võib olla rõõmu ja pettumuse, õnne ja häda põhjuseks. Kasutades aktiivse
kuulamise meetodit, on võimalik teada saada palju uusi ja huvitavaid asju.
Samuti saab tundma õppida vestluskaaslase sise maailma.
Tänapäeval
eelistavad inimesed suhelda virtuaalses maailmas. Väga paljud suhtlevad
sotsiaalsetes võrgustikes. Pedagoogiline tegevus on aga valdkond, kus on vaja
suhelda laste või täiskasvanutega isiklikult. Õpetaja professionaalsus on
pädevus suhelda õpilaste, kolleegide ja vanematega. Kommunikatsiooni abil
toimub õpilaste areng. Õpitulemus sõltub otseselt sellest, kuidas
suhtlusprotsess on üles ehitatud. Samuti on alati vaja meeles pidada, et
tavaline suhtlemine aitab lapsel arendada hea
kuulaja oskusi. Kommunikatsioon õpetab mõistama teiste inimeste kehakeelt,
žeste, aitab taibata vestluspartneri meeleolu, intonatsiooni ja hääletämbrit.
Need on väga tähtsad oskused, mis on lapse jaoks tulevikuks vajalikud.
Ühte
ja sama vestlust saab tajuda täiesti erinevalt. On suur tõenäosus, et me saame
teavet samal kujul, milles kaasvestleja selle meile edastas, kui vestlus toimub
õiges kohas ja õigel ajal. Just sellest sõltub vestluse ebaõnnestumine või
õnnestumine.
Vestluse
ajal on oluline mida kuulajale edasi anda ja mis eesmärgil. Väga oluline on
see, mis jääb teie vestluspartneti pähe, millest ta hakkab mõtlema ning mida ta
soovib teha peale vestlust.
Me
peame aru saama, mida tunneb inimene, kellega oleme rääkinud. Kindlasti tuleb
valida, kuidas auditooriumile läheneda.
Kokkuvõtes
soovin kirjutada, et sõltuvalt vestluspartneri inimtüübist on meil suhtlemise
ajal erinevad tunded. Täheldame, et ühe inimesega rääkides kogeme rõõmu,
lõõgastust ja meie meeleolu paraneb. Kuid ka vastupidi, on olemas teatud tüüpi
inimesi, kellega me kogeme sisemist ebastabiilsust, ilmneb süütunnet ja
enesehinnang langeb. See kõik on suhtlemise ime.
Комментариев нет:
Отправить комментарий